What’s Wrong With Texting on Shabbat? A Halachic Analysis
Az Ortodox Union Jewish Action magazinja frappáns kis cikket közöl, amiben a szombati sms-ezgetés (és tágabb értelemben internethasználat, telefonálás stb) halachikus megitélését járja körül.
Milyen jó lenne sábeszkor egy jót telefonálni ... vagy emailt írni, vagy akár utánaolvasni valaminek Tóraolvasás közben, ami nincs benne a chümesben.
No de nem lehet és ez így jól is van. De miért is?
A cikk kiemeli, hogy az SMS küldése egy pár rabbinikus törvényt és tán egy pár bibliai eredetű törvényt is áthág.
Az első probléma az elektromossággal van. A halachában ez egy komplex kérdés, ami a 19. sz. végén és a 20. sz. elején került terítékre. A Gemárából fakad (Beitzah 23a), miszerint ősmunkának (melacha) számít a parfüm permetezése ruhára. Jitzchak Schmelkes rabbi 1878-ban írott responzumában úgy érvel, hogy az áramkörök esetében is hasonló folyamat megy végbe (molid), így mindez az elektromosság áramlására is kiterjeszthető. 1946-ban egy másik ősmunkához, az építéshez (boneh) vezették vissza az elektromos áramkör bezárását, ezért ma egyfajta konszenzus alapján az ortodox zsidóságban csak akkor lehet elektromos áramkört működésbe hozni, illetve megállítani, ha azzal életmentéshez járulunk hozzá. (pl. orvosnak vagy katonának segítünk telefonon, sms-ben stb).
A második probléma az írásból ered. Sábeszkor nem lehet írni. A kérdés ennél bonyolultabb, hiszen a bibliai tiltás a tintás, klasszikus értelemben vett írásra vonatkozik, ami maradandó (a homokba írás csak rabbinikusan tiltott). Az LCD-n megjelenő írás viszont semmiképp nem maradandó, ennek ellenére mégsem lehet sábeszkor: Shmuel Wosner rabbi 1983-as döntése szerint a monitoron megjelenő írás hasonló a pergamenre elkövetett íráshoz, mert az írás nem oldódik és a monitor sem indul rothadásnak, vagyis nem a klasszikus nem-maradandó írásról van szó. Nachum Rabinovich rabbi (1993) (hivatkozásért lásd az eredeti cikk) viszont úgy érvel, hogy sem a monitor, sem a rajta megjelenő betűk nem időtállóak, ezért megengedhető lenne maga az írás, ugyanis nem a klasszikus értelemben vett írásról van szó. Zalman Menachem Koren rabbi azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a legújabb LCD-technológiák már újra közelítenek a klasszikus értelemben vett íráshoz, ezért a biblikus aláírás érvényes marad ezekre.
A kijelző világítása a harmadik probléma. Bár itt is lehetnek nézetkülönbségek, de sötét tárgyak világossá tétele már ugyanaz a kategória, mintha neoncsövet hoznánk működésbe. CRT és plazma-képernyőknél a pixelek felgyúlnak, felkapcsolódnak (molid), ezért ezek használata rabbinikusan tiltott. Ha kikapcsoljuk a háttérvilágítást, a pixelek ki- és bekapcsolása miatt továbbra is fennáll a probléma.
Összegzés: Az SMS-ezés és hasonló tevékenységek ugyanakkor hétköznapi tevékenységek, ezért sábeszkor nincs rájuk szükség.Ha életet mentünk általuk, akkor használhatóak. Pl. Izraelben konkrét esetben a katonák küldhetnek digitális üzeneteket, de a hírszerzés embereinek már kerülniük kell, ugyanis az nem konkrét eset.
Tömeges SMS küldés, mobilmarketing · http://sms.bipkampany.hu 2012.05.03. 20:18:20
www.smh.com.au/news/National/SMS-thats-strictly-kosher/2005/04/16/1113509970007.html